آموزش سی شارپ

مباحث پایه سی شارپ

مباحث پیشرفه سی شارپ

دستورات سی شارپ

دستورات پایه در سی شارپ – آموزش سی شارپ

  • چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷
  • بازدید ۹۰۳ نفر

csharp basic syntax 1809 تصویر

دستورات پایه در سی شارپ

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شیء گرا است. در متدولوژی برنامه نویسی شیء گرا، یک برنامه شامل اجسام مختلف می باشد که در تعامل با یکدیگرند. اقداماتی که یک شیء ممکن است انجام دهد، متد نامیده می شود.

برای نمونه، یک شیء Rectangle را در نظر بگیرید. این شیء صفاتی مانند طول و عرض دارد. با توجه به طراحی، ممکن است راه هایی برای دریافت مقدار این صفات و محاسبه محیط و نمایش جزئیات وجود داشته باشد.

اجازه دهید چگونگی پیاده سازی یک کلاس Rectangle و Syntax اصلی یک برنامه در C# را بررسی کنیم:

امتحان کنید

زمانی که کد بالا توسط کامپایلر اجرا شود نتایج زیر را تولید خواهد کرد:

کلمه کلیدی using در سی شارپ

اولین دستور در هر برنامه ای که به زبان C# نوشته شده باشد، دستور using System می باشد.

این کلمه کلیدی به منظور وارد کردن namespace های مورد نیاز برنامه، استفاده می شود. یک برنامه می تواند چندین namespace داشته باشد.

کلمه کلیدی class در سی شارپ

کلمه کلیدی class، به منظور اعلان یک کلاس استفاده می شود.

کامنت ها در سی شارپ

از کامنت ها به منظور توضیح کدها استفاده می شود و این توضیحات توسط کامپایلر نادیده گرفته می شوند. یک کامنت چند خطی در C# از /* شروع شده و با */ پایان می یابد. مانند مثال زیر:

همچنین برای درج کامنت تک خطی از // استفاده می شود. مانند مثال زیر:

متغیر های عضو در سی شارپ

متغیرها صفات یا اعضای داده یک کلاس هستند که به منظور ذخیره داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. در مثال بالا، کلاس Rectangle دو متغیر عضو با نام های length و width دارد.

توابع عضو در سی شارپ

توابع مجموعه ای از دستورات است که برای انجام یک کار خاص استفاده می شوند. توابع عضو یک کلاس درون همان کلاس اعلان می شوند. مثال Rectangle ما دارای سه تابع عضو می باشد که عبارت اند از: AcceptDetails، GetArea و Display.

نمونه سازی یک کلاس

در مثال قبلی، کلاس ExecuteRectangle شامل متد Main() می باشد که از کلاس Rectangle نمونه سازی کرده است.

شناسه ها

یک شناسه نامی است که برای شناسایی یک کلاس، متغیر، تابع یا هر مورد دیگری که توسط کاربر تعریف شده باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

قوانین نام گذاری کلاس ها در زبان C# به صورت زیر است:

  • یک نام باید با یک حرف آغاز شود که می تواند دنباله ای از حروف، ارقام (۰ تا ۹) یا (_) باشد. نام یک شناسه نمی تواند با عدد آغاز شود.
  • نام یک شناسه نمی تواند شامل فضای خالی یا نماد هایی مانند ؟ – + @ #٪ ^ و * () [] {}. ؛ : “‘/ و \ باشد. اما (_) می تواند استفاده شود.
  • نام شناسه نباید جزء کلمات کلیدی C# باشد.

کلمات کلیدی در سی شارپ

کلمات کلیدی، کلمات رزرو شده هستند که از قبل برای کامپایلر تعریف شده اند. این کلمات را نمی توان به عنوان نام شناسه استفاده کرد. با این حال اگر می خواهید از کلمات کلیدی به عنوان نام شناسه استفاده کنید، می توانید پیشوند @ را به ابتدای نام شناسه اضافه کنید. در زبان برنامه نویسی سی شارپ، برخی از شناسه ها معنا و مفهوم خاصی دارند مانند کلمات کلیدی get و set، که به آن ها contextual keywords می گویند.

در زیر لیست کلمات کلیدی و contextual keyword ها را مشاهده می کنید:

Reserved Keywords

abstractasbaseboolbreakbytecase
catchcharcheckedclassconstcontinuedecimal
defaultdelegatedodoubleelseenumevent
explicitexternfalsefinallyfixedfloatfor
foreachgotoifimplicitinin (generic modifier)int
interfaceinternalislocklongnamespacenew
nullobjectoperatoroutout (generic modifier)overrideparams
privateprotectedpublicreadonlyrefreturnsbyte
sealedshortsizeofstackallocstaticstringstruct
switchthisthrowtruetrytypeofuint
ulonguncheckedunsafeushortusingvirtualvoid
volatilewhile
Contextual Keywords
addaliasascendingdescendingdynamicfromget
globalgroupintojoinletorderbypartial (type)
partial
(method)
removeselectset
ثبت نظر
ریفریش کنید!
نظرات کاربران (۰ مورد)

هیچ نظری ثبت نشده است