Syntax پایه در یک برنامه پایتون – آموزش Python

  • یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
  • بازدید ۴,۴۷۶ نفر

تصویر python-basic-syntax_2662 Syntax پایه در یک برنامه پایتون - آموزش Python

Syntax پایه در یک برنامه پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون شباهت زیادی به زبان های Perl، C و Java دارد. با این حال قطعا تفاوت هایی نیز با آن ها دارد.

اجرای برنامه ها در حالت های مختلف برنامه نویسی:

  • برنامه نویسی در حالت تعاملی (Interactive Mode)
  • برنامه نویسی در حالت اسکریپتی (Script Mode)

برنامه نویسی در حالت تعاملی (Interactive Mode)

اگر مترجم پایتون را بدون ارسال یک اسکریپت به عنوان پارامتر اجرا کنید، با صفحه مانند زیر رو به رو خواهید شد:

دستور زیر را تایپ کرده و اینتر را بزنید:

نتیجه اجرای دستور بالا:

برنامه نویسی در حالت اسکریپتی (Script Mode)

اگر مترجم پایتون را با ارسال یک اسکریپت به عنوان پارامتر اجرا کنید، مترجم آن اسکریپت را به طور کامل اجرا می کند و زمانی که اجرای آن تمام شد، مترجم دیگر فعال نمی باشد. اجازه دهید یک اسکریپت ساده پایتون را ایجاد کنیم. فایل های پایتون با پسوند .py می باشند. یک فایل با نام “test.py” ایجاد کنید و کد زیر را در داخل آن قرار دهید:

امتحان کنید

ما فرض می کنیم که شما قبلا تنظیم و پیکربندی مترجم پایتون را انجام داده اید. بنابراین با استفاده از دستور زیر فایل اسکریپتی را اجرا می کنیم:

و نتیجه زیر تولید می شود:

اجازه دهید، فایل اسکریپت را به روش دیگری اجرا کنیم. ابتدا فایل test.py را به صورت زیر تغییر دهید:

امتحان کنید

ما فرض می کنیم که مترجم پایتون در مسیر /usr/bin در دسترس است. حالا برنامه را به شکل زیر اجرا کنید:

نتیجه تولید شده:

شناسه ها (Identifiers) در پایتون

یک شناسه نامی است که برای شناسایی متغیر، تابع، کلاس، ماژول و سایر اشیاء مورد استفاده قرار می گیرد. نام شناسه باید با یک حرف در محدوده (A-Z یا a-z و یا _) شروع شود و در ادامه می توان از اعداد (1-9) نیز استفاده کرد. در زبان برنامه نویسی پایتون هیچ محدودیتی برای تعداد کاراکترهای یک شناسه تعیین نشده و این زبان به حروف بزرگ و کوچک حساس است.

قوانین نامگذاری شناسه ها در پایتون به صورت زیر است:

  • نام کلاس با یک حرف بزرگ شروع می شود و سایر شناسه ها با حرف کوچک.
  • قرار دادن یک (_) در ابتدای نام شناسه به این معنی است که این شناسه خصوصی است.
  • قرار دادن دو (_) در ابتدای نام شناسه به این معنی است که این شناسه بسیار خصوصی است.
  • اگر در ابتدا و انتهای نام شناسه دو (_) باشد، یعنی شناسه یک نام خاص است که توسط زبان تعریف شده است.
  • امکان استفاده کاراکتر های ویژه مانند مانند ؟ – + @ #٪ ^ و * () [] {}. ؛ : “‘/ و برای نام شناسه وجود ندارد.

کلمات رزرو شده در پایتون

لیست زیر کلمات کلیدی در پایتون را نشان می دهد. شما نمی توانید از این کلمات به عنوان نام شناسه ها استفاده کنید. تمامی کلمات کلیدی پایتون به صورت lowercase هستند.

andexecnot
assertfinallyor
breakforpass
classfromprint
continueglobalraise
defifreturn
delimporttry
elifinwhile
elseiswith
exceptlambdayield

خطوط و تورفتگی در پایتون

در زبان برنامه نویسی پایتون برای مشخص کردن بلوک های کد از هیچ آکولادی ({}) استفاده نمی شود. و برای جدا کردن بخش های مختلف کد از تورفتگی (Indent) استفاده می شود.

تعداد فضاهای خالی در یک تورفتگی متغیر است، اما مقدار تورفتگی تمامی عناصر باید یکسان باشد. برای مثال:

 

نکته: سعی نکنید منطق کار را در در لحظه درک کنید. فقط مطمئن شوید که بلوک های مختلف را می فهمید حتی اگر آنها بدون پرانتز باشند.

مثال زیر شامل بلوک های مختلفی از کدهاست:

دستورات چند خطی در پایتون

به طور عادی دستورات در زبان پایتون با رفتن به خط جدید پایان می یابند. اما می توانید با استفاده از کاراکتر () دستورات طولانی را در چند خط بنویسید. به مثال زیر توجه کنید:

دستوراتی که درون []، {} یا () قرار می گیرند، نیازی به استفاده از کاراکتر () ندارند. برای نمونه:

نقل قول در پایتون

در زبان برنامه نویسی پایتون می توانید از علامت های (‘)، (“) و (“”” یا ”’) برای مشخص کردن رشته ها استفاده کنید.

نکته: علامت نقل قول سه گانه (“”” یا ”’) برای رشته های چند خطی استفاده می شود.

مثال زیر نحوه استفاده از هر یک از این علامت های نقل قول را نشان می دهد:

کامنت گذاری در پایتون

در زبان برنامه نویسی پایتون برای مشخص کردن کامنت ها از علامت (#) استفاده می شود. تمام کاراکتر هایی که بعد از این علامت نوشته شوند، توسط مترجم پایتون نادیده گرفته می شوند:

امتحان کنید

نتیجه:

شما می توانید بعد از نوشتن هر دستور، بعد از آن یک کامنت بنویسید. مانند مثال زیر:

همچنین می توانید کامنت ها را در چند خط مختلف بنویسید:

استفاده از خطوط خالی در پایتون

خطوط خالی تنها شامل فضای خالی سفید و شاید هم یک نظر در آن نوشته شود. خطوط خالی در پایتون مانند کامنت ها توسط مترجم نادیده گرفته می شوند. در یک مترجم تعامی پایتون برای پایان یک دستور چند خطی باید یک خط خالی بعد از دستورات وارد کنید.

منتظر کاربر ماندن

بعد از اجرای مثال زیر پیام “Press the enter key to exit” در خروجی چاپ می شود و برنامه برای ادامه کار، منتظر کاربر می ماند تا عملی انجام دهد.

استفاده از (n) باعث می شود تا برنامه به خط بعدی برود، در مثال بالا دو بار از (n) استفاده شده است، بنابراین برنامه ابتدا دو بار به خط جدید می رود و سپس پیام را چاپ می کند.

چندین دستور درون یک خط

در پایتون با استفاده از علامت (;) می توانید چندین دستور فقط در یک خط بنویسید. در مثال زیر نحوه استفاده از (;) را مشاهده می کنید:

دستورات چند خطی به عنوان گروهی از مجموعه ها

در پایتون یک گروه از دسورات تکی، که یک بلوک کد واحد را ایجاد می کنند، یک مجموعه نامیده می شود. دستورات ترکیبی یا پیچیده مانند if، while، def، و class نیازمند یک خط هدر و یک مجموعه هستند.

خط هدر دستور با کلمه کلیدی شروع می شود و با یک کولون (:) خاتمه می یابد و با یک یا چند خط که مجموعه را تشکیل می دهند، دنبال می شود. برای مثال:

آرگومان های خط فرمان

بسیاری از برنامه می توانند با استفاده از آرگومان های دریافتی اطلاعاتی را در مورد چگونگی اجرای خود ارائه دهند. در پایتون می توانید با استفاد از آرگومان –h به راهنمای استفاده از یایتون دسترسی داشته باشید.

همچنین می توانید اسکریپت خود را  به گونه ای برنامه ریزی کنید که با دریافت گزینه های مختلف اقدامات مختلفی انجام دهد. آرگومان های خط فرمان جزء مباحث پیشرفته می باشد و برای یاد گیری بهتر آن نیاز به داشن بیشتری در حوزه برنامه نویسی دارید.

ثبت نظر
ریفریش کنید!
نظرات کاربران (۰ مورد)

هیچ نظری ثبت نشده است