مثال ساده در اندروید – آموزش برنامه نویسی Android

  • شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
  • بازدید ۵,۹۳۰ نفر

تصویر simple-example-android_2277 مثال ساده در اندروید - آموزش برنامه نویسی Android

مثال ساده در اندروید

اجازه دهید ساخت برنامه های کاربردی واقعی در چارچوب اندروید را شروع کنیم. قبل از شروع به نوشتن اولین مثال با استفاده از Android SDK، باید اطمینان حاصل کنید که محیط توسعه اندروید را همان گونه که در بخش نصب محیط برنامه نویسی اندروید توضیح داده شد، به درستی نصب و پیکربندی کرده اید. همچنین فرض می کنیم که شما دانش لازم برای شروع کار با اندروید استودیو را دارید.

اجازه دهید ما یک برنامه ساده اندرویدی بنویسیم که عبارت «Hello World» را چاپ می کند.

ایجاد برنامه اندرویدی

اولین قدم این است که یک برنامه ساده اندروید با استفاده از اندروید استودیو ایجاد کنید. هنگامی که روی آیکون Android studio کلیک میکنید، صفحه ای مانند شکل زیر نمایش داده خواهد شد.

تصویر simple-example-android_2277_1 مثال ساده در اندروید - آموزش برنامه نویسی Android

شما می توانید توسعه برنامه اندرویدی خود را با ایجاد یک پروژه جدید در اندروید استودیو آغاز کنید. بعد از آن در یک صفحه دیگر از شما نام برنامه، اطلاعات بسته یا پکیج برنامه و محل ایجاد شدن پروژه را درخواست می کند.

تصویر simple-example-android_2277_2 مثال ساده در اندروید - آموزش برنامه نویسی Android

بعد از مشخص کردن نام برنامه، باید مشخص کنید که برنامه شما قرار است بر روی چه دستگاهی اجرا شود و سپس باید Minimum SDK را مشخص کنید که در این آموزش ما از API23 یعنی  Android 6.0 (Mashmallow) استفاده می کنیم.

تصویر simple-example-android_2277_3 مثال ساده در اندروید - آموزش برنامه نویسی Android

در مرحله بعد باید یک Activity را برای برنامه خود انتخاب کنید که طرح بندی پیش فرض برنامه شما را مشخص می کند

تصویر simple-example-android_2277_4 مثال ساده در اندروید - آموزش برنامه نویسی Android

در مرحله نهایی ابزار توسعه برای نوشتن کد های برنامه باز می شود.

تصویر simple-example-android_2277_5 مثال ساده در اندروید - آموزش برنامه نویسی Android

ساختار و آناتومی یک برنامه اندرویدی

قبل از اینکه برنامه خود را اجرا کنید، باید در مورد چند دایرکتوری و فایل موجود در پروژه اندروید اطلاعاتی کسب کنید.

تصویر simple-example-android_2277_6 مثال ساده در اندروید - آموزش برنامه نویسی Android

ردیفدایرکتوری، پوشه و توضیحات
1Java

این پوشه شامل فایل های منبع جاوا برای پروژه شما می باشد. به طور پیش فرض، شامل یک فایل منبع به نام MainActivity.java می باشد که دارای یک کلاس activity است و زمانی که برنامه شما با استفاده از آیکون برنامه راه اندازی می شود (یعنی زمانی که کاربر آن را لمس می کند) اجرا می شود.

2res/drawable-hdpi

این دایرکتوری برای اشیاء قابل رسم است که برای صفحه های با چگالی بالا طراحی شده اند.

3res/layout

این دایرکتوری برای فایل هایی است که رابط کاربری برنامه شما را تعریف می کنند.

4res/values

این دایرکتوری برای سایر فایل های مختلف XML می باشد که حاوی مجموعه ای از منابع، مانند تعاریف رشته ها و رنگ ها است.

5AndroidManifest.xml

این فایل Manifest است که ویژگی های اساسی برنامه را توصیف و هر یک از اجزای آن را تعریف می کند.

6Build.gradle

این فایل به صورت خود کار هنگام ایجاد پروژه تولید می شود و حاوی compileSdkVersion، buildToolsVersion، applicationId، minSdkVersion، targetSdkVersion، versionCode و versionName است.

بخش زیر یک دید کلی از فایل های مهم و کاربردی یک برنامه اندرویدی را نشان می دهد.

فایل Main Activity

کد Main Activity یک فایل جاوا MainActivity.java است. این فایل برنامه کاربردی شما می باشد که در نهایت به یک Dalvik قابل اجرا تبدیل می شود و برنامه شما را اجرا می کند. در زیر کد پیش فرض تولید شده توسط اندروید استودیو برای برنامه Hello World را مشاهده می کنید:

در اینجا R.layout.activity_main به فایل activity_main.xml واقع در پوشه res / layout اشاره دارد. متد  onCreate() یکی از متدهایی است که هنگام بازگذاری یک activity، شکل گرفته است.

فایل Manifest

هر بخشی از برنامه خود را که توسعه می دهید، باید همه اجزای آن را در فایل manifest.xml موجود در دایرکتوری ریشه پروژه، اعلام کنید. این فایل به عنوان رابطی بین سیستم عامل اندروید و برنامه شما عمل می کند، بنابراین اگر شما جزء خود را در این فایل اعلام نکنید، سیستم عامل آن را در نظر نمی گیرد. در زیر محتوای پیش فرض یک فایل Manifest را مشاهده می کنید:

در کد بالا اجزای مربوط به برنامه درون تگ قرار گرفته اند. صفت android:icon به آیکون برنامه موجود درون پوشه res/drawable-hdpi اشاره می کند. این برنامه از تصویر موجود در پوشه drawable با نام ic_launcher.png استفاده می کند.

برچسب برای مشخص کردن یک activity استفاده می شود و صفت android:name نام کامل زیر کلاس را مشخص می کند. صفت android:label یک رشته را به عنوان برچسب برنامه تعیین می کند. شما می توانید فعالیت های چندگانه را با استفاده از برچسب های مشخص کنید.

بخش android.intent.action.MAIN در intent-filter نشان می دهد که این فعالیت به عنوان نقطه ورود برای برنامه عمل می کند و بخش android.intent.category.LAUNCHER نشان دهنده این است که برنامه را می توان از بخش آیکن ها اجرا کرد.

@string به فایل string.xml که در زیر توضیح داده شده است، اشاره دارد. از این رو @string/app_name به app_name تعریف شده در فایل  اشاره می کند که Hello World است. رشته های دیگر برنامه کاربردی هم به همین شکل ذخیره می شوند.

در زیر لیستی از برچسب هایی را که برای مشخص کردن اجزای مختلف برنامه اندرویدی در فایل Manifest استفاده می شوند را مشاهده می کنید:

  • عناصر مربوط به activity ها
  • عناصر مربوط به service ها
  • عناصر مربوط به broadcast receiver ها
  • عناصر مربوط به content provider ها

فایل Strings

فایل strings.xml در پوشه res/values قرار دارد و شامل تمام متن هایی است که برنامه شما از آن ها استفاده می کند. به عنوان مثال، نام دکمه ها، برچسب ها، متن پیش فرض و انواع مشابه رشته ها به این فایل اضافه می شوند. این فایل مسئول محتوای متنی شما است. محتوای پیش فرض فایل Strings به صورت زیر است:

فایل Layout

activity_main.xml یک فایل طرح بندی می باشد که در پوشه res/layout قرار دارد. هنگام ساخته شدن رابط کاربری برنامه شما از این فایل استفاده می شود. شما می توانید به منظور تغییر رابط کاربری برنامه خود، این فایل را تغییر دهید. محتوای این فایل برای برنامه “Hello World” به صورت زیر است:

این مثال ساده در مورد RelativeLayout می باشد که در یک فصل دیگر به بررسی آن پرداخته می شود. TextView یک کنترل اندروید است که به منظور ساخت GUI استفاده می شود و صفات مختلفی مانند android:layout_width، android:layout_height و غیره را دارد. @string به فایل strings.xml موجود در پوشه res/values اشاره می کند. بنابراین @string/hello_world  به رشته hello تعریف شده در فایل strings.xml اشاره می کند که “Hello World” است.

اجرای برنامه

اجازه دهید برنامه Hello World را که ایجاد کرده ایم، اجرا کنیم. ما فرض می کنیم شما AVD (Android Virtual Device) خود را حین تنظیم محیط برنامه نویسی اندروید ایجاد کرده اید. به منظور اجرای برنامه در اندروید استودیو، یکی از فایل های activity برنامه را باز کنید سپس بر روی نماد اجرا کلیک کنید. اندروید استودیو این برنامه را در AVD نصب کرده و آن را اجرا می کند و اگر همه چیز به درستی تنظیم شده باشد، یک پنجره شبیه ساز مانند شکل زیر نمایش داده خواهد شد:

تصویر simple-example-android_2277_7 مثال ساده در اندروید - آموزش برنامه نویسی Android

شما اولین برنامه اندرویدی خود را توسعه داده اید و حالا برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه ایی اندروید، باید آموزش های ما را به صورت گام به گام دنبال کنید.

ثبت نظر
ریفریش کنید!
نظرات کاربران (۲ مورد)
  1. تصویر آواتار کاربر 0
    فردین دشتی چهارشنبه , 8 اسفند

    سلام خسته نباشید، من یه مشکلی در اندروید استودیو دارم اینکه فایل های png نمیتونم به پروژه ادد کنم. اگر هم با کپی پیست بیارمشون داخل پروژه بصورت ناخوانا هستند. چطور می تتونم به صورت صحیح انجام بدم ؟